dilluns, 6 de maig del 2013

Sortida a l'Aragó (III)





La primera visita del dia la vam dedicar al poble de Muel. Amb uns 1300 habitants té com un dels atractius principals la ceràmica, sobretot la blanca amb decoració de color blau. Com és costum en aquests llocs ens varen fer una demostració del procés de fabricació, esperant que es compri alguna cosa a la botiga de la fàbrica. Tot plegat, però, va ser força interessant. 


Després de la ceràmica ens vam dirigir al “Parque Municipal”, al costat del riu Huerva. Només entrar-hi una cascada impressionant, que sembla que surt de les muralles romanes, ens dona la benvinguda. Dins aquest parc s’hi troba la “Ermita de la Virgen de la Fuente” on s’hi poden admirar quatre pintures d’en Goya situades als quatre cantons  del sostre. 


Quantes vegades no hem sentit parlar dels vins de Cariñena, unes de les D.O. més conegudes? Doncs rel nostre recorregut per terres aragoneses ens portar a aquesta localitat. La volta que vam fer pels carrers del poble no va ser res de l’altre món; l’esglèsia de “Nuestra Señora de la Asunción”, és el que se sol visitar en aquest  casos i d’aspecte imponent, estava tancada i la “Fuente de los Siete caños”, de la que diu que raja vi durant tot un dia en l’època de la verema, com és de suposar només deixava anar aigua.


El que sigui poguérem visitar fou el museu del vi, per cert molt ben muntat i molt didàctic. Situat en una antiga bodega porta el nom de “Casa de la viña i el vino”; allà ens varen explicar tot el procés de la producció del vi, per mitjà, sobretot, de vitrines situades al terra, dins de les antigues tines de fermentació, des de  com es cultiva la vinya, amb una visualització dels diferents tipus de terrenys, fins que arriba al consum.  Es mostren, també, tot tipus d’estris d’una manera ordenada i molt ben conservats. 


D’entre tots els pintors de la història sempre he tingut una  predilecció especial per Goya. L’any passat vaig poder gaudir dels quadres que es conserven al Museo del Prado de Madrid  i ara he pogut passejar-me pels carrers de Fuendetodos i entrar a la casa on va n’èixer; una casa senzilla, que pertanyia al germà de la seva mare, on hi va viure durant sis anys, mentre el seu pare treballava d’aurant el retaule de l’església parroquial.


No gaire lluny  del primer domicili del pintor en una casa típica recuperada hi ha situat el Museu del Gravat , on en quatre sales hi ha distribuïts les quatre series de gravats: “Caprichos”, “Desastres de la guerra”, Tauromaquia” i “Disparates”. Tal com he llegit en algun lloc, Pierre Gassier, el màxim especialista sobre el pintor,  va dir :  els gravats de Goya reflecteixen tots els aspectes d’aquell  home excepcional: vigor, humor negre, sàtira mordaç, els seus somnis, les seves obsessions i la seva vitalitat.

Un dia molt ben aprofitat.