dimarts, 7 de maig del 2013

Nespres, nispros, micacos...



Com cada any, amb la primavera arriba la que jo anomeno temporada de la fruita petita. Pel meu gust es la millor època de l’any: maduixes i maduixots, nispros, albercocs, cireres..., sense menysprear totes les altres que aniran madurant en els mesos propers, totes m’agraden i en sóc un bon consumidor.

                                                                      Nespres-nispros
 Però ara toca parlar dels nispros. Així els he anomenat sempre des de que els anava a abastar al nisprer de can Tomàs, a Galliners (Pla de l’Estany), a la casa dels meus avis. Ara només sento parlar de nespres que per mi són una altra cosa. Els nispros són una fruita de primavera i les nespres (n’hi ha que les anomenen nesples) són una fruita d’estiu però que es mengen a la tardor o a l’hivern després d’haver madurat en un lloc fosc sobre un jaç de palla. Al que jo en dic nespres s’hi assemblen les serves, molt aspres quan són a l’arbre però, totes dues molt dolces després d’haver-se tornat toves i  de color marró (llavors dèiem que eren lloques  i ja es podien menjar). 


Siguin nespres o nispros aquesta fruita de primavera té un altre nom a Badalona: micacos. Me’n vaig assabentar per una amiga de la meva filla que és d’aquella ciutat i m’ho va confirmar una companya de la feina que també és d’allà.

 Nespres-nesples

Hi ha dues  dites  que confirmen la meva versió:

La saó de novembre és bona per les nespres
Per Nadal maduren les nespres

 També n’hi ha alguna en to humorístic: 
Any de nespres picor a la regona o bé En tenir picor en es cul, any de nespres.
Qui menja nespres, beu cervesa i besa una vella, ni menja, ni beu, ni besa 

I qui no ha cantat alguna vegada a la seva vida:


O lai lai, la masovera, la masovera.
Olai lai, la masovera se'n va al mercat:
El mercat és al dimecres,
El dimecres compra nespres.





 Serves

 Jo sempre he menjat nespres-nispros frescos, però també s'utilitzen a la cuina, de vegades substituint als albercocs en algunes receptes amb aquesta fruita. Només n'anomenaré alguna per comprovar la seva versalitat:

Nespres al vi
Sopa de vainilla amb nespres
Creps de nespres amb nous
Nespres amb mozarella de búfala
Nespres amb mel i mató
Confitura de nespres i taronja a la vainilla
...

Siguin nespres-nispros, nespres-nesples, micacos, serves... la qüestió és menjar fruita, molta fruita. Bon Profit!