dilluns, 4 d’abril del 2011

Uns dies a Berlín (V)

Altar de Zeus de Pèrgam

El matí del tercer dia de la nostra estada el vam dedicar a l'anomenada Illa dels Museus (Museumsinsel). L'illa que fa el riu Spree al mig de la ciutat, de la qual la part nord està ocupada per sis museus que permeten contemplar l'art de l'antiguitat fins el segle XIX i des de 1999. És Patrimoni de la Humanitat. També hi trobem la Catedral de Berlín que en realitat és un temple de l'Església Evangèlica d'Alemanya. Una part d'aquests museus encara estan en procés de reconstrucció després dels bombardejos de la II Guerra Mundial. Fins a la reunificació dels anys 90 no és va començar, igual com en altres edificis nobles de la ciutat que estaven repartits entre els dos costats, així com l'edificació de noves construccions, com ja vam veure a la plaça Postdamer, a la plaça Alex... Com molts dels visitants ens vam decidir per visitar el Pergamonmuseum i el Neues Museum. El que impressiona del primer són els tres edificis a mida original que conté: l'Altar de Zeus de Pèrgam, la Porta de Ishtar de Babilònia i la Porta del Mercat de Milet. Recordo haver col•leccionat les seves imatges dels cromos que sortien a una xocolata quan jo era petit. L'originalitat d'aquest museu, inaugurat el 1930, és que primer es van portar les obres directament de les excavacions i després és va construir l'edifici al voltant seu.

Porta de Ishtar de Babilònia

El Neues Museum es va obrir el 2009 després de 70 anys d'estar tancat a causa dels bombardejos de la II Guerra Mundial. Dedicat especialment a la cultura egípcia, és visita obligada sobretot per veure el famós bust de la Reina Nefertiti. És el centre d'atenció de tots els visitants comparable a la Mona Lisa del museu del Louvre. Em va agradar més la manera com està col•locada la reina egípcia, que situada sota una gran cúpula queda molt ben il•luminada i es pot observar còmodament; en canvi la pintura de Leonardo, amb tota la gent aplegada a tocar del vidre, només reflectia les cares dels observadors, al menys quan hi vàrem anar fa uns quants anys.

Bust de Nefertiti

A l'esplanada que hi ha entre la catedral i 'l'Altes Museum vam trobar un grup de nois i noies espanyols que venien de Lió, on estudiaven, als que vam demanar que ens fessin una foto. Vam establir-hi conversa, ens van demanar informació sobre Berlín com si en fóssim uns grans experts i encara els vam poder ajudar i orientar sobre el que podien veure amb el temps que tenien. Després de l'activitat que portàvem es feia necessari un descans. Aquella tarda va ser de relax fins que vam decidir anar a sopar a l'Anna Blume, un restaurant-floristeria que havíem vist recomanat a una guia, on per cert vam fruir amb unes creps de primer ordre.