diumenge, 13 de gener del 2008

La meva primera "feina" a l'Arxiu


Fa força anys, la meva filla, que estudiava a l'institut, em va demanar la col·laboració per un treball que estava fent sobre els alcaldes de Palafrugell. Aquesta ajuda consistia en anar a buscar informació a l'Arxiu Municipal, que llavors estava en els seus inicis. Aquest treball va guanyar un premi i se'n fa referència com a material de consulta a la web de Palafrugell.

A partir d'aquí em va entrar el cuquet per investigar, que vaig abandonar per més endevant, però sense deixar-hi de pensar.

Es va obrir l'esplèndida nova seu de l'Arxiu a can Rosés i vaig anar-la a visitar. La Conxa Saurí, l'arxivera, al veure el meu interès ja em va "fitxar" per quan em jubilés.

Quan va arribar l'hora d'aquest fet, que em va deixar lliure de classes, de nens i nenes, de reunions, de pares d'alumnes, d'excursions, amb tots els sentits sempre a punt, i sobretot d'horaris, va arribar l'hora de posar-me a la seva disposició.

Ja em tenia una feina a punt: El Nomenclator de Palafrugell. La llista ordenada dels carrers de la vila, fent referència, primer al nom dels mateixos i al seu significat, mitjançant una descripció curta i acurada. Després fent constar les fonts documentals, l'any de l'aprovació del nom i si aquest havia variat al llarg dels anys.

Vaig haver de remanar una gran quantitat de paper: tots els llibres de plens de l'ajuntament des d'abans del 1800, tots els censos de població i bibliografia variada. Quan les dades arribaven escasament, el mateix passar de les planes d'aquells volumns amb cal·ligrafies variades i espeses em feien donar algun cop de cap. També internet hi va col·laborar en determinats moments, així com la conversa amb persones enteses amb aquests temes.

El més difícil fou averiguar les dates d'aprovació, o sigui quan se'ls va posar aquell nom. Si no hi havia manera de saber-ho s'hi posava la data de quan es trobava per primera vegada en algun paper. Per això vaig haver de consultar els censos, així com les relacions de baptismes i defuncions de la parròquia des d'abans del 1500. Aquesta última investigació és la que duu a terme un altre voluntari jubilat, en Jordi Cama.

Després de quatre anys de treballar tranquilament, tot s'ha de dir, s'ha acabat el Nomenclator dels més de 630 carrers, cada dia n'hi ha de nous, que aviat es podrà consultar a la web de la nostra vila.
Però l'arxivera no para i ja em té a punt "La toponímia del municipi de Palafrugell". Ja em fet els primers passos, però estem parlant de masies, barraques, fonts, pous, rieres, torrents, camins, carreteres, muntanyes.... i arbres monumentals.
Si els carrers han durat quatre anys, això pot durar...