dimarts, 8 de juliol del 2014

Lectures de mig any

En una de les moltes entrevistes que es publiquen als diaris, un determinat escriptor, ara no recordo el nom, deia que llegia un llibre cada dia. Tot seguit vaig pensar  si es podia compaginar aquest fet amb totes les altres coses que et poden interessar durant  les 24 hores dels 365 dies de l’any. Vaig arribar a la conclusió que era impossible. Jo, al menys, crec que arribaria a avorrir el que ara més m’agrada, llegir,  tal com ja vaig comentar fa pocs dies. Procuro que el meu ritme lector sigui d’un llibre a la setmana, que sol ser més, tenint en compte la quantitat de coses que es poden arribar a fer, i que no et pots perdre.


Aquesta primera meitat de 2014  n’he llegit  quaranta-un, dels quals n’he escollit mitja dotzena, per parlar d'ells. M’ha costat fer aquesta tria però he procurat que hi hagués una mica de tot, deixant, expressament, a part autors de novel·la negra, un dels tipus de lectura que més m’apassiona, i d’altres, com Haruki Murakami,  que ja formen part dels meus escriptors de capçalera.

Wonder – R.J. Palacio. És un llibre optimista, tot i les dificultats amb les que es troba l’August, el protagonista, un nen de dotze anys amb una greu malformació de naixement a la cara. Les seves reaccions i les de les persones que l’envolten arriben a emocionar, fins i tot a les persones menys sensibles.

Fulles d’herba – Walt Whitman. L’autor, un dels poetes nord-americans per excel·lència, va escriure aquest poemari durant més de quaranta anys i ara ens ha arribat l’edició completa traduïda al català. No és un llibre alegre, segons el meu punt de vista, ja que  reflecteix, en bona part, la situació dels EEUU durant la guerra de Secessió. Qui no recorda els versos dedicats a Abraham Lincoln :” Oh capità! El meu capità!” recitats per Robin Williams als seus alumnes, a la pel·lícula “El club dels poetes morts”.
Els darrers dies de la Catalunya republicana – Antoni Rovira i Virgili. A Rodamots, un butlletí que envia un breu missatge electrònic diari, Cada dia un mot, a totes les persones que si subscriuen, hi van publicar-hi aquest llibre.El relat viscut de la caiguda de Catalunya sota el règim de Franco on el drama final es condensa en quinze dies de dietari, del 22 de gener al 5 de febrer de 1939; una crònica personal de la desfeta d'una Catalunya que es construïa intentant vèncer obstacles històrics i que, a partir del juliol de 1936, va veure interromput aquest camí.


L’arqueòleg – Martí Gironell. És  la tercera novel·la de l’autor. En ella  tracta en clau de ficció un personatge real, en aquest cas el monjo de Montserrat Bonaventura Ubach, artífex de la Bíblia de Montserrat i del museu de l'Orient Bíblic d'aquest monestir, creat el 1911. Els viatges d’aquest monjo, sobretot a Egipte, m’han recordat el que vaig tenir la sort de fer-hi  l’any 2003, tot i la distància en el temps. Una aventura cultural molt recomanable.


El ressó de les muntanyes -  Kaled Josseini. Si s’ha llegit “El caçador d’estels” no es pot deixar de llegir “El ressó de les  muntanyes”. “Una novel·la corprenedora sobre l’amor fraternal i la família. Una novel·la intensament emotiva, que explora com ens estimem, com tenim cura els uns dels altres, com ens respectem i com les decisions que prenem ressonen a través de les generacions.”


Butcher’s Crossing – John Williams. “Ambientada el 1873, quan els bisons començaven a estar en perill d’extinció, Butcher’s Crossing novel·la l’experiència transformadora d’en William Andrews, un jove estudiant de Harvard que un bon dia abandona els estudis i la seguretat de la casa paterna a Boston per intentar «trobar-se a si mateix». Decidit a anar a algun lloc on cap home hagi estat mai, viatja fins a un petit poble fronterer del ple oest, Butcher’s Crossing, on s’uneix a una expedició que va a la recerca d’una vall desconeguda i mítica, plena de bisons”. Publicada el 1960 arriba a nosaltres traduïda al català i ens descobreix altres aspectes del mític Oest Americà.