dilluns, 20 de gener del 2014

Des de dalt del campanar de la Catedral de Girona.



Tot pujant per l'escalinata


La pujada al campanar de la Catedral de Girona és tota un experiència. Primer pels  esglaons que s’han de pujar per arribar-hi. Si comptem des de el primer esglaó fins el àngel, en tenim en total 375: 90 de la escalinata, 1 per entrar per la porta principal, 2 per entrar a la capella del Baptisteri, 200 per pujar al campanar, i 82 de la base del campanar fins l'àngel. Nosaltres no vam pujar fins a l’àngel, però 293 esglaons ja són una bona pujada, sobretot comptant que entre tots els de grup, que fèiem la visita, teníem una mitjana d’edat que s’aproxima als 70 anys.
El claustre des d'una terrassa a mitja alçada
 Aquesta visita es va gestar durant el dinar de celebració dels 50 anys de magisteri l’estiu passat. Un dels companys de curs , Mn. Salvador Coll (canonge de la Catedral de Girona,) es va oferir per poder-la portar a terme. Guiats per en Gustau Torres, després de escoltar els seus comentaris sobre l’evolució de la catedral davant de les maquetes instal·lades dins la nau, ens vam dirigir cap a la porta que ens permetia pujar al campanar. Primer ens vam parar a l’interior de la Torre de Carlemany i després ja vam buscar l’accés del campanar per passadissos  i escales que algunes vegades pujaven i altres baixaven deixant-nos, al menys a mi, ben desorientats

Graffitti del dia després del començament de la Guerra Civil


No vam pujar d’una sola tirada sinó que vam anar fent parades a distintes sales on en Gustau, el guia, ens comentava els diferents usos que havien tingut i que ara estaven deixades i abandonades.  Entre moltes altres curiositats vam poder observar un grafits del 19 de juliol de 1936 on es donen visques a la República. També ens va anar comentant els diferents llocs on es desenvolupen els fets de “Josafat” la novel·la que va escriure el 1906 Prudenci Bertrana, sobre un campaner de la catedral, obra que va ser presentada en la Festa de la Bellesa de Palafrugell l'any 1905 i editada  també a Palafrugell.
Tota la colla sota les campanes


L’arribada a dalt es espectacular, després de la foscor de les estretes escales de cargol tota la panoràmica de la ciutat de Girona es va oferir als nostres ulls. Les campanes, sobre els nostres caps, encapçalades per la Beneta (1574), altrament coneguda per El Bombo, esperaven que arribes el migdia. Va ser aquesta la que ens va donar un ensurt, esperat, amb  la l’eixordador so de les dotze campanes que després, com ja és normal, es van repetir. Va acabar el “concert” amb el vogar d’una campana que anunciava l’ àngelus. La Beneta, en canvi,  sona mitjançant un mecanisme elèctric que la colpeja.
Escoltant les explicacions de'n Gustau des de les golfes.


Va ser particularment emocionat passejar per les golfes i saber que passaves per sobre la nau de la catedral i que podies mirar pels forats de ventilació que et deixaven veure les persones que la visitaven a  peu pla. També vam poder passar pel trifori, la galeria estreta que se situa a les parets de la catedral amb obertures sobre la nau central, des d’on es penjaven els tapissos i altres guarniments en festivitats solemnes i des de les quals vam poder gaudir, a la nostra alçada d’ulls, de la magnífica col·lecció de vitralls.
L'estret passadís del trifori


Deixeu-me escriure el que en diu Joaquim Nadal al seu blog: La catedral és el gran monument de Girona. El més important, el més visitat i el més conegut. Però encara avui en la seva interioritat laberíntica guarda secrets subterranis i conserva espais ocults només trepitjats pels antics habitants del temple: campaners, canonges, beneficiats, infants de cor, bisbes, cardenals. És un laberint d’itineraris i racons, passadissos i escales, teulades i golfes, voltes i arcades, balcons i terrasses. El trifori i totes les seves finestres n’és l’exemple més paradigmàtic, una autèntica abraçada perimetral que en el buit de la pedra feta arquitectura dibuixa un recorregut  esplèndid a més de mitja alçada de la nau. Miradors insòlits catedral enfora i catedral endins. Balcons privilegiats sobre la ciutat i sobre el buit immens de la nau, la volta, les claus de volta, els vitralls, les rosasses..."

L'últim vitrall de la Catedral (Sean Scully, 2008) des del trifori)


 Vam deixar pel final la visita a l’altar major, amb totes les peces romàniques i gòtiques que conté com l’ara , l’ambó, la cadira de Carlemany, el baldaquí i el retaule. Vàrem treure un moment el cap pel claustre. I després de dues hores i mitja de pujar, baixar, entrar i sortir per les portes de les diferents terrasses, va arribar l’hora d’anar a dinar deixant per una altra ocasió tot el que no havíem vist encara.
La cadira de Carlemany  









Detall de l'ara romànica














Cinc panoràmiques de la ciutat de Girona des  del campanar de la Catedral