dimarts, 10 de desembre del 2013

Pobles, poblets i ciutats de Menorca (IV)

Bibibèquer Vell

Les poblacions més importants són les que encapçalen els vuit municipis de Menorca. Maó i Ciutadella, un a cada extrem de l’illa, són els dos nuclis més importants. Les dues ciutats són o han estat capitals de la demarcació. Ara ho és Maó, però és Ciutadella la que té més quantitat d’edificis notables, record dels temps que en ella residia la capitalitat.

Santa Maria de Maó

Varem visitar les dues ciutats, amb estones de sol i de pluja i a Ciutadella hi vam dinar. Ens havien recomanat un restaurant situat al final del port, el Café Balear, però feien vacances; pocs més n’hi havia d’oberts i ens vam decidir per l’Amarador, ho vam encertar.

Uns vam optar per una caldereta i els altres per un arròs caldós amb llobregant; va ser un àpat excel·lent i fins hi tot va sortir el sol, del que en poguérem gaudir la resta de la tarda.

Ciutadella. Començament del port

La resta dels dies vam passejar per Es Mercadal, Alaior, Es Migjorn Gran, Ferreries... Amb el temps canviant, tancant i obrint els paraigües, vam caminar pels seus carrers blancs, amb les obertures de color verd fosc i alguns tocs de colors més clars que destacaven alguns elements arquitectònics dels edificis. A Es Mercadal vam pujar a la muntanya del Toro, el punt més elevat  de l’illa, amb la ermita de la Mare de Deu del mateix nom. Una vista magnífica miris cap a on miris.

Casa típica a Es Grau

A les diferents cales hi trobem alguns nuclis de població amb urbanitzacions diverses, quasi desertes en aquestes alçades de l’any. Només quatre turistes-jubilats, com nosaltres, i algun autocar carregat amb més gent de l’Imserso, deambulem pels seus carrers. A Fornells vam pujar a la Torre, construïda durant l’ocupació anglesa, com moltes altres torres de l’illa i situada en el punt més alt per complir la seva missió de defensa.

Fortalesa de Sa Mola

A Es Grau volíem endinsar-nos a l’Albufera, però el mal temps no ens ho va permetre i ens vam dirigir a la fortalesa de la Mola, al port de Maó, construïda en temps d’Isabel II i en el seu temps un dels enclavaments militars més importants de la mediterrània. És impressionant l’espai  que ocupa la part edificada, val la pena visitar-la.

Església d'Es Migjorn Gran

Els petits nuclis poblats del sud també es mereixen una visita com Punta Prima, Biniancolla, Binaldi i el que té més anomenada Binibéquer Vell, construït l’any 1972, es vol fer passar per un antic poble de pescadors i molta gent s’ho creuen; però si ja vas mentalitzat del que vas a veure, pots fer-hi unes boniques fotografies.

Torre de Fornells

Al municipi d’Alaior, vam visitar la Cova d’en Xoroi, un dels punts més visitats de l’illa. És una gruta natural que es troba a la Cala en Porter. Actualment un local habilitat com a bar diürn i discoteca nocturna. Està localitzada en un indret molt especial, a la caiguda recta d'un penya-segatt sobre l'aigua, a la costa sud de l'illa. Té uns grans finestrals naturals, obertures de pedra que permeten veure una gran porció de l'horitzó sobre la Mediterrània, i en dies clars, L’illa de Mallorca.
Panorama des de Toro a Es Mercadal. Al fons la badia de Fornells.

A la Cova Xoroi

1 comentari :

Àlex Iglesias ha dit...

Sencillament maravellòs!! És tot un plaer gaudir dels teus escrits i impressionant les teves fotgrafies. Salutacions i molt records Joan, dùn ex-alumne que de sempre t'ha admirat.