divendres, 10 d’agost del 2012

Cançons del 60 en català


Des  que vaig començar a guanyar-me la vida, una de les meves dèries era anar a comprar algun disc el mateix dia d’haver cobrat. En aquest cas adquiria un LP, però els singles de dues o quatre cançons podien formar part de la meva discoteca qualsevol dia que m’interessés alguna tema que havia sentit per la ràdio. En aquells temps escoltava Ràdio Luxemburg que per les nits feien un programa molt interessant amb les novetats musicals del moment. Però sobretot m’interessava la música en català. 

Fa pocs dies remenant la meva antiga col·lecció vaig buscar cançons d’altres països de la primera meitat dels anys seixanta, en discos singles,  gravades en català per artistes d’aquí i també d’algun cantant  de fora. I vaig trobar:

De l’any 1963:
Salvador Escamilla (Edigsa) : “Els Comediants” de Charles Aznavour i les cançons de “West side story”: “Maria”, “Calma noi”(Cool), “Aquesta nit” (Tonight) i “Algun lloc” (Somewhere).
Francesc Heredero canta cançons d’Elvis Presley (Edigsa): “Sentimentalment” ,”La meva sort” (Good luck charm), “Carta retornada” (Return to sender), “Fes-me adéu” (Gonna get bach home somehere) .






De l’any 1965:
Emili Vendrell (Edigsa): “El clar país” (Le plat pays) i “No em deixis tan sol” (Ne me quitte pas).
RCA (1965) publicava un disc am quatre cantants italianes: Rita Pavone: “Ell” (Lui); Gianni Morandi: “Si no et tingués ja mai més” (Se non avessi piu te); Jimmy Fontana: “El mon” (Il mondo) i Donatella Moretti: “He vist com sorties” (Ti vedo uscire).
Molts altres intèrprets van cantar cançons d’arreu en català però jo no les tinc en disc de 45 r., però si algunes en LP i en aquest moment no és el cas.






A part i com a curiositat vaig trobar també el segon disc gravat per en  Josep Maria Espinàs amb cançons tradicionals catalanes (Edigsa-1962)): “La presó de Lleida”, “La cançó del lladre”, “La calma de la mar”“Corrandes”. Un del cantant mallorquí d’origen guineà Guillem Defak que canta les cançons: “Adéu andreu”, “Avemaria de Robines”, "No me sap greu” i “Balada d’en Jordi Roca” (Edigsa-1964). I un disc de Miquel Cors (Més conegut per interpretar a l’Antonio de la sèrie de TV3 “Poble Nou”) en el que canta: “Petons més dolços que el vi” i “Els pesolets”(Edigsa-1965).