divendres, 28 d’agost del 2015

Fer d'extra en una pel·lícula


En els moments que Girona, o almenys la part antiga, està tan trasbalsada amb el rodatge de la sèrie de televisió “Joc de trons” m’agrada recordar que jo també vaig fer d’extra en una pel·lícula rodada en aquesta ciutat l’any 1962; precisament la part del rodatge on vaig intervenir transcorria per un dels carrers pròxims al Passeig Arqueològic, del que ara no recordo el nom.

Fins aquest matí tampoc recordava el nom de la pel·lícula, ni la dels artistes protagonistes. El que si tenia present era que vaig fer campana de classe per anar al rodatge i que per un matí em van pagar la quantitat de cinquanta pessetes amb una moneda d’aquesta quantitat, que es van començar a encunyar l’any 1957. Vam anar-la a cobrar a l’edifici dels Jutjats a la plaça de la Catedral, la mateixa tarda i tornant a fer campana, és clar.

Fotograma de "Los culpables"
Tot fent feines pel jardí i donant voltes a aquest fet, m’ha vingut a la memòria el nom d’una artista argentina, Susana Campos, que en podia haver estat la protagonista. A partir d’aquí he començat a buscar per Internet i s’han confirmat els fets: L’any 1962 Josep Maria Forn va dirigir “Los culpables” a Girona  amb Tomàs Blanco, Florencio Calpe, Susana Campos, Yves Massard ...

El film tractava "d’un home de negocis al que la seva empresa ha entrat en fallida i vol fingir la seva pròpia mort amb la complicitat de la seva esposa i l’amant d’aquesta, un metge que s’encarregarà de signar el certificat de defunció. Així podrà cobrar una assegurança de vida de cinc milions de pessetes i els amants tindran via lliure per casar-se".

El meu primer i únic sou com a actor de cinema
I a aquest enterrament  fingit va ser on vaig formar part de la comitiva que va transcórrer pels carrers de l’antiga Girona. Quan vam anar al lloc, del que tampoc recordo la seva situació,  a on convocaven a la gent que volien participar-hi (ara en diuen fer un casting) érem molt pocs i van distribuir-nos seguidament als diferents llocs on havíem d’anar, per començar a rodar immediatament.

Buscant, buscant he trobat un titular del diari Ara del 14/07/14 on es podia llegir: “El Festival de Cinema de Girona projecta 175 pel·lícules de 35 països d’arreu del món”. I seguidament: “ La cita s’inaugura amb la versió restaurada de “Los culpables”, un film rodat integrament a Girona el 1962” per Josep Mª Forn. Restauració que ha dut a terme el productor de Lloret de Mar Isidor Llorca per retornar-la a les pantalles”.

26è Festival de Cinema de Girona (diari ara)

Ara intento trobar aquesta pel·lícula per tal de visionar-la i poder comprovar si se’m veu en el seguici de l’enterrament. Llàstima que la 26ena edició d’aquest Festival de Cinema de Girona s’hagués celebrat del 15 al 19 de juliol de l’any passat; segur que no m’hagués perdut la projecció de “Los culpables”.