dijous, 24 d’abril del 2008

Sant Jordi 2008


Aquest any Sant Jordi va començar, per nosaltres, el dia 11 . Tot un seguit d'actes s'han anat desenvolupant al voltant d'aquesta data màgica, de la festa sense ser festa, del dia amb més participació ciutadana al voltant de la cultura, de l'esdeveniment anual que més m'enorgulleix de ser català.


Va començar amb la presentació del llibre "Hostes i hostals", 3er. volum de la col·lecció "Album de records", en el que la Mª Dolors, la meva dona va participar-hi facilitant material escrit i gràfic, a la seva autora, sobre l'hostal de les seves ties "Pensión El Rosal".


El mateix dia al vespre assistíem a la representació d'"Intimitats", al Teatre Municipal, amb Joel Joan i Clara Segura. Una obra que reflexa les relacions en crisis d'una parella al voltant dels quaranta, amb fills per entremig per acabar-ho d'arreglar. No és una obra excepcional, però entreté i amb una gran interpretació dels protagonistes.


També a la sala d'actes del Teatre es va presentar el dia 17 de l'edició i transcripció del "Llibre de Privilegis de Palafrugell", a càrrec de l'ex-conseller de la Generalitat Ferran Mascarell. Llibre que s'ha recuperat per la vila després de molts anys d'estar perdut i en propietat, més tard, de la Biblioteca de Catalunya. Com a col·laborador de l'Arxiu Municipal vaig considerar que havia d'assistir-hi. Per altra banda, vaig gaudir de l'exposició que ens va oferir l'ex-conseller de Cultura.


El dia 18 vaig assistir per primera vegada a la cinquena edició de la lectura de poemes d'arreu del món, a càrrec dels alumnes dels cursos de català per adults de Palafrugell. Cada un d'ells, la majoria dones, es presentava a ell mateix i al poema que llegiriria, en català, i després el recitava en la seva llengua, mentre es projectaven imatges i es sentien músiques dels seus països natals. va ser fantàstic i amb molta assistència de públic.


Una altra presentació va ser la del dissabte 19 a la Biblioteca pública. La Revista de Palafrugell, de la que en sóc col·laborador habitual, ens va oferir el llibre "Maria Ribot i el paisatge de l'Empordanet", l'obre d'una autodidacta en pintura, dibuix i gravat, que vaig descobrir fa molts anys en les seves il·lustracions per la ja mencionada Revista de Palafrugell en la seva primera època. Fins i tot un dels seus dibuixos m'havia servit per portar a terme la meva primera obra en fang que vaig fer en unes classes de modelatge.


I seguim. El diumenge , com a voluntari de la Xarxa, assistia a la representació de l'obra musical per nens "Tangram" a càrrec del grup "Toc de retruc". Vaig parlar amb la responsable del grup recordant quan, ja fa 25 anys i ells començaven a actuar, havien de pujar i baixar les escales del Casal amb tot el material per l'espectacle i sort en tenien de la nostra ajuda.


L'ultima presentació d'un llibre va ser la de "Sa Perola i la pesca a Calella", sobre el lloc on es tenyien les xarxes dels pescadors a fi de fer-les més ressistents. Sembla que és una de les més ben conservades de la Mediterrània.


I arriba el dia, propiament de Sant Jordi. Després d'una bona caminada per la costa de Begur, les passes es dirigiren cap al centre de la població per respirar l'ambient de roses i llibres i visitar el carrer Estret on la meva filla, la Mireia, i tots els mestres de l'Escola Vedruna oferien als vianants una mostra de les obres dels seus alumnes realitzades per aquesta diada i aquest any dedicades a la "Terra" en tots els seus aspectes.


A les onze començava la lectura continuada del llibre de Josep Pla "Aigua de mar" durant 12 hores . Les dues primeres vaig participar-hi com a voluntari per tal de facilitar l'arribada i accés dels lectors a l'escenari del Teatre Municipal.


Després un altre vol per les parades, ara amb la Mª Dolors, trobant a un i a l'altre i gaudint altra vegada de l'ambient. No parlo de regalar la rosa a la meva dona perquè ja ho havia fet de bon matí, acabada de collir del jardí de casa i amb molta olor.


L'ultim acte del dia va ser la participació a l'acte del Teatre, com a lectors des de dalt de l'escenari, de l'0bra de Josep Pla.