diumenge, 26 d’agost del 2007

Llegir


Si em diguessin que he d'escollir una sola activitat d'entre totes les que faig, sense pensar-m'hi un sol moment triaria la lectura. Tota la meva vida he llegit el que m'ha vingut a les mans. De molt jovenet una amiga de la família, que tenia un germà amb un quiosc a Barcelona, em deixava tot tipus de llibres. Recordo haver llegit en aquells anys "El roig i el negre" d'Stendal, que no vaig entendre gaire i que vaig rellegir de gran. També em vaig escandalitzar amb la història dels Borja, quan veig veure que el Papa tenia fills i tots els altres seus embolics familiars.

De fet la meva gran iniciadora a la lectura va ser la meva mare portant-me el TBO i altres còmics (llavors em dèiem patufets) quan anava a mercat i regalant-me de tant en tant els diversos volums de les històries d'en Folch i Torres.

Actualment i des de fa molts anys, ja quan treballava, acostumo a llegir, com a mínim, un llibre a la setmana.

A l'escola insistia molt en l'aprenentatge de la lectura, com a base de tots els altres coneixements. Sense una bona base instrumental en aquesta matèria és impossible progressar amb tot el demès. Després vindrà el gaudir-ne, llegint la infinitat d'històries que s'han escrit al llarg dels temps.

Quina millor manera d'omplir el temps que amb una bona lectura! A mi m'interessen tot tipus de temàtiques: d'història, de viatges, poesia, actualitat... El que llegeixo més és novel·la. No hi ha hagut uns autors que hagin tingut sempre les meves preferències al llarg dels anys. Unes temporades preferia els clàssics, d'altres els autors russos, després els nord-americans, més tard els espanyols i els autors catalans sempre, per descomptat. També els gèneres han anat canviant, però dos d'ells han prevalgut sobre dels altres: la novel·la històrica i la novel·la negra.

Ara us recomanaré els autors que han estat els meus preferits durant els últims mesos:
  • El premi Nobel José Saramago. De sobres conegut per tothom.

  • L'italià Andrea Camilleri. Amb el seu protagonista principal, en Montalbano.

  • L'italo-nordamericana Donna Leon. Sempre escrivint sobre Venecia.

  • El suec Henning Mankell. Un gran autor, amb el comissari Wallander.

  • El japonès Haruki Murakami. L'últim descobriment i una mica estrany.

Durant anys vaig comprar molts llibres. Ara vaig a la biblioteca. Quan he de triar un llibre, si no vaig amb la llista a la mà, acostumo posar-me davant de les novetats i escollir autors dels que no he sentit mai parlar. Sovint tinc sorpreses molt agradables.

O sigui, llegiu, llegiu, llegiu...us distraureu i adquirireu coneixements a la vegada.