diumenge, 23 de desembre del 2012

Ressons d'altres Nadals i...




                                                 Pessebre a l'aire lliure de l'any 2004

 Al llarg dels meus setanta anys hi ha hagut Nadals i Caps d’Any  de tota mena. La nostàlgia  i l’explicació de “batalletes” , pròpies de l’edat, m’han fet recordar algunes d’aquestes  dates prou significatives per poder explicar-les.

Com sempre els Nadals de la infantesa tenen un ressó  especial als plecs de la memòria.  Al meu poble la Missa del Gall es feia a les set del matí, durant alguns anys em va tocar interpretar-hi la cançó del rabadà juntament amb un noi de parla castellana que feia de mosso en una masia  de Galliners. Jo, un marrec de pocs anys, feia de pastor contestatari  i ell  amb la seva parla xampurrejada érem l’atracció de la missa. Després tots els cantaires anàvem convidats a la rectoria per fer una xocolatada amb coca dolça . A la tarda fèiem cagar el tió i el rector triava un noi gran per posar-se sota una taula, ben tapada amb una manta, per tal de que amb els seus sorolls i moviments fes més “real” l’espectacle d’un tió viu; amb els anys també em va toca fer aquest paper.

Un dels últims anys de la meva estada al Collell com a “fàmul” (criat) no em van deixar marxar a casa fins el mateix dia de Nadal sense avís previ als meus pares.  Abans havíem hagut de netejar l’edifici perquè els interns ho  trobessin tot a punt al tornar a començar pel mes de gener.Amb la camioneta de l’internat em van portar fins a Banyoles i com a dia de festa que era no hi havia cap més medi de transport que funcionés per acostar-me una mica a casa. Amb la maleta a coll  vaig decidir, no hi havia més remei, travessar camps, boscos i camins, que no havia fet mai a peu,  en direcció a Galliners. Em vaig haver d’aturar en alguna masia perquè m’orientessin , tenint en compte  els gossos que sempre  m’han fet molt de respecte, per no dir por. A l’hora de dinar vaig arribar a la porta de casa. Tal com passava als anuncis d’una determinada marca de torrons que uns anys després passarien per la televisió.

Un altre Nadal, quan feia la mili al nord d’Àfrica, em van donar un “permiso de Navidad” que s’acabava la “noche de Navidad”. Voleu un sarcasme més gran. Això vol dir que havia de marxar uns dies abans. No hi havia avions que et duguessin, en poques hores al  teu lloc de destí; ara, aixó si,  el tren no era un borreguero d’aquells que trigaven tres dies per fer el viatge, era “El Sevillano”, atapeït de gent per tots els racons, que vaig haver d’anar buscant per poder enquibir-me,  però sense poder seure còmodament en tot el recorregut. I després travessar l’estret de Gibraltar  amb un vaixell que incloïa la marejada entre els al·licients del viatge.  Podeu comptar com estaven els meus ànims aquella Nit de Nadal, després de l’arribada a Melilla.