dimarts, 13 de setembre del 2011

"Els carrers de Calella de Palafrugell"


De tan en tan acostumo a parlar de llibres, que he llegit i que m’han interessat per un motiu o altre. Avui parlaré d’ “Els carrers de Calella de Palafrugell” del qual, per motius obvis, em reservaré l’opinió, perquè l’ha escrit, o més ben dit l’ha elaborat un servidor.

Com el títol ja suposa consisteix, bàsicament, en una relació dels carrers d’aquest poble, en la que van apareixent per ordre alfabètic, acompanyats d’una fotografia de cadascun d’ells i de l’explicació del nom del mateix amb la data de l’aprovació per part del ple de l’Ajuntament de Palafrugell, donant especial èmfasi als que porten nom de personatges o termes calellencs.

Tot va començar fa molts anys amb uns articles, sobre els carrers de Palafrugell, que van aparèixer a la Revista de Palafrugell en la seva primera època. Els havia escrit en Ramir Medir i em van cridar l’atenció. Ha passat el temps i aquest tema ha anat interessant a vàries persones fins que amb la jubilació va arribar el meu moment.

La Conxa Saurí em va fitxar com a voluntari de l’Arxiu Municipal i la feina que em va encomanar va ser fer el Nomenclàtor del municipi. Vaig consultar altra vegada la Revista de Palafrugell que curiosament va començar a publicar-se l’any 1967, el mateix de la meva arribada a la vila. També em van servir molt els articles que va escriure la Conxa Saurí, directora de l’Arxiu, a la revista “Nou Palafrugell” , sobre els carrers que portaven nom de persona i els d’en Miquel Esteva a la Revista “Es Còdol” de l’AVAC de Calella (Associació de veïns i amics).

El que em va portar més feina, encara que no ho sembli, va ser consultar tots els llibres dels plens de l’Ajuntament, per tal d’esbrinar l’any de la seva aprovació i els canvis de nom al llarg dels anys. Aquest llibres ja els havia consultat en part, en la seva versió en microfilm, per tal d’ajudar a la meva filla en un treball sobre “Els alcaldes”. Ara en versió paper va ser més fàcil, però igual d’avorrit.

Un cop ajuntat el material conegut i completat amb el trobat en altres fonts es va publicar el “Nomenclàtor de Palafrugell”, que es pot consultar a la web de l’Ajuntament, on va acompanyat d’uns plànols orientatius.

Més tard, en Francesc Vaqué, president de l’AVAC, em va proposar de publicar el Nomenclàtor de Calella, donant-li cara i ulls per tal de celebrar els 50 anys de l’Associació que presideix. Em vaig oferir també com a fotògraf d’ocasió i em vaig passejar per tots els carrers del poble per tal de copsar el millor costat de cada un d’ells.

Amb aquestes passejades es van produir anècdotes com la d’unes senyores que es pensaven que era del cadastre o de l’ajuntament i que prenia notes i feia fotografies per algun motiu que podia perjudicar-les.

I així va arribar el dia de la seva presentació, el dissabte 10 de setembre de 2011 a les set de la tarda.