dilluns, 12 d’octubre del 2009

Per la Terra Alta i El Matarranya (III)

Esmorzar als Ports

"Lo Perot"

Ja he comentat que el nostre "centre d'operacions" estava situat a Horta de Sant Joan i concretament a l'hotel Miralles, del que tantes vegades n'havia sentit parlar en el programa d'en Pere Tàpies a Catalunya Ràdio: "Tàpies variades".

Cada dia sortíem d'allà per dirigir-nos a les diferents poblacions dels voltants. El dijous al matí acompanyats per en Salvador Miralles i la seva "flota" de 4X4 i furgonetes vam fer una petita excursió endinsant-nos, fins allà on vam poder, pel massís dels Ports. Unes estones a cavall dels vehicles i unes altres a peu vam poder descobrir la bellesa del paisatge. Entre una verdor exuberant, tot sentint còrrrer l'aigua al nostre costat vam anar escoltant les explicacions del nostre guía d'avui, en Salvador, gran coneixedor i propagador de les belleses de la zona.

Vam poder-hi veure el Mas de Quintet, on va estar Picasso alguna temporada i la cova on anava a dormir, alguna nit, amb els amics, segurament per estar més a prop de la natura que de la que no en podia gaudir a Barcelona. També vam visitar una pedrera, avui abandonada, d'on se'n treia un marbre rosat que ja voldríem pels nostres banys.

A mig matí vam fer una parada a l'àrea de lleure de la Franqueta, on al costat del riu i de la font, a sota d'un arbres frondosos, vam poder gaudir d'un bon esmorzar a base de "pa estirat" (una espècie de coca de la zona) sucat amb tomata i abundant pernil de Terol, tot acompanyat d'un bon vi de la Terra Alta; acabant amb dolços típics d'Horta. En Salvador Miralles va acabar l'àpat amb l'explicació d'una sèrie d'acudits, com té per costum al finalitzar molts àpats a casa seva, per tal d'animar als grups de gent que seran la seva millor propaganda.

Després ens vam dirigir al convent de Sant Salvador al peu de la Muntanya de Santa Bàrbara. La seva església, dedicada a la Mare de Déu dels Àngels (s. XIII) és el principal monument religiós templer que es conserva a Catalunya. Durant el s. XVI hi visqué, durant 12 anys, el frare franciscà conegut com Sant Salvador d'Horta, nascut al poble gironí de Santa Coloma de Farners. D'aquí ve el nom de tot el conjunt. No gaire lluny i abans d'anar a dinar encara vam tenir temps d'admirar "Lo Perot", una olivera bimil·lenària, declarada arbre monumental per la Generalitat de Catalunya.

Un dels protagonistes d'aquesta sortida va ser sens dubte en Salvador Miralles. Amb nosaltres va ser un amfitrió perfecte. Va exercir d'hoteler enamorat de la seva feina, de guia turístic, d'animador, de disc-jcoquey, de venedor de productes típics... Ens va oferir una cuina del país immillorable, en relació qualitat-preu Qui va voler també va poder degustar el Crestó, carn escabetxada de cabrit blanc, capat (d'aquí ve el nom), criat a la muntanya , pagant un petit suplement, que va entusiasmar a tots els que el van provar..

Durant els cinc dies la gent del grup va poder aprofitar per adquirir, sobretot, els productes de la comarca en la que ens trobàvem i els de les comarques veïnes: vi de Gandesa, préssecs de Calanda, pernil de Terol, formatges, galetes, pastissets, ametlles, melmelades... Tothom, qui més qui menys,va pujar a l'autocar amb paquets, paquetets i paquetassos amb el que no cabia a les maletes.

Per finalitzar, he de destacar, que els efectes de l'incendi del que tant en van parlar els mitjans de comunicació, del que deien que fins hi tot havia fet anul·lar reserves per visitar Horta de Sant Joan poden passar "quasi " desapercebuts.