Autoretrat de Rafael ((el del fons) amb el seu alumne Giulio Romano i autor d'algunes obres de l'exposició. |
Un dels objectius de la nostra anada a Madrid va ser visitar l’exposició
que, amb el títol de “ L’últim Rafael”, es fa al Museu del Prado. Varem reservar l’última
tarda per fer aquesta visita i després de dinar ens vam dirigir a la nova entrada
del museu que per la porta de “Los Jerònimos” ens va portar a les sales on s’exposen
els quadres d’aquest gran pintor del Renaixement italià.
L’admiració per aquest pintor em ve des de petit. Quan podia
accedir al despatx del meu veí, el rector de Galliners, amb motiu de les classe
particulars que em feia podia passar els fulls d’un calendari que va tenir
penjat a la paret, durant no sé quants anys, en el que en cada un dels mesos es reproduïa un
quadre de Rafael o d’algun dels alumnes que treballaven amb ell al seu taller. Tots
ells eren Sagrades Famílies que ara he vist "al natural" a l’exposició de Madrid i que m’han
fet venir a la memòria aquest fets d’infantesa.
Més tard, al batxiller, em vaig retrobar amb el pintor en les
classes d’història de l’Art que teníem á cinquè o sisè i en els anys seixanta
en la col·lecció de pintura italiana que s’exposa en el Museu del Prado durant la meva primera visita
a la capital.
Les dues vegades que he estat a Roma no he deixat de visitar els
Museus Vaticans i després de la Capella Sixtina el que més em va impressionar
varen ser les quatre “Estances de Rafael”, que el papa Juli II va triar com habitatge
privat i que no van veure finalitzades ni un ni l’altre, els frescos foren acabats
pels deixebles del pintor. També havia vist obres seves al Louvre i a l’Ermitage
i en les reproduccions de col·leccions d’art que tenim a les biblioteques
públiques o a la nostra.
Abans d’aquest últim contacte amb l’obra del gran pintor
italià vaig poder visitar la seva tomba
al Panteó de Roma, un temple circular de començaments de l’Imperi Romà,
ara usat com a església catòlica. Crida l’atenció l’obertura circular de la
cúpula que permet l’entrada de l’aigua
de pluja, que per tal d’evitar el seu estancament el paviment té un desnivell d’uns
trenta centímetres a fi de què l’aigua s’escorri cap al canal circular que hi
ha en el perímetre de l’interior de la rotonda.
En fi, que aquesta visita ha estat un retrobament amb Rafael
i amb els altres pintors que tenen obres al Museu del Prado. Perquè qui deixa passar l’ocasió
per tornar a admirar els gran quadres de Velázquez, Goya, el Bosco ... i molts
i molts més?
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada