Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Presentacions. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Presentacions. Mostrar tots els missatges

dimarts, 3 de maig del 2016

Històries de Vida. Vila-seca/Bruguerol



Ja fa un temps vaig escriure en aquest blog un article del nou repte que ens havia proposat  l’Arxiu de Palafrugell  sobre la realització del segon volum de “Històries de Vida” dedicada als barris de la vila. En aquest cas els de Vila-seca/Bruguerol.

Aquesta col·lecció té com a objectiu reconstruir i preservar, a través de la memòria oral i personal dels seus habitants, la història col·lectiva dels barris de Palafrugell.

Després de la presentació de “Els noms dels carrers de Palafrugell”, volum número 23 de la col·lecció “Quaderns de Palafrugell”,  i per tal de que no ens rovelléssim com a voluntaris jubilats,  la Conxa Sauri ens va fer aquest oferiment  a en Lluís Maimí, l’autor de les fotos, i a mi mateix, l’autor del text.

Fotograma de l'audiovisual
Basant-nos en el primer volum sobre els barris de La Sauleda/Carrer Ample que es va presentar el 1914, vam portar a terme l’encàrrec juntament amb en Carles Martí. Ens vam repartir la feina segons l’especialitat de cadascú: Les fotografies han estat cosa d’en Lluís i la filmació del vídeo i realització del CD d'en Carles. De la coordinació, l’elecció dels entrevistats i les entrevistes, amb la col·laboració de tots tres,  me’n vaig fer càrrec jo.

El llibre recull una selecció de frases de les 25 entrevistes realitzades, així com el retrat dels protagonistes i fotografies de diferents èpoques, dels seus àlbums familiars. A l’audiovisual, també disponible a Internet (pandora.palafrugell.cat) trobem les converses mantingudes amb els veïns, on han anat desgranant les seves memòries personals.

                                                                            (Diari de Girona)


La presentació es va dur a terme en el marc de “Flors i Violes”, al Centre Fraternal, el passat dissabte dia 30 d’abril.


dimarts, 18 de març del 2014

Educació




No sé si per contrarestar tantes anades i vingudes sobre el tema (canvis de lleis, protestes sobre aquests canvis, declaracions i contradeclaracions...) o perquè és normal que se’n parli sovint per la seva importància, les últimes setmanes  he pogut assistir a tres actes sobre l’Educació, a la nostra vila. Tots tres molt interessants i  amb nombrosa assistència de públic.


Sota els auspicis de la Fundació Pallach es va inaugurar l’exposició: “La renovació de l’Escola Pública de l’Empordà a tot Catalunya (1900-1939”. A continuació el Dr. Salomó Marquès ens va donar la conferència “Per una escola millor: el paper dels mestres gironins (1900-1939)” i va seguir una taula rodona amb la participació d’en Pep Molero (director d’escola i ex-alumne) i Rosa Guàrdia (coordinadora del nou Moviment de Renovació Pedagògica de Girona). Tot plegat amb la presentació d’en Josep Mª Soler, president de la Fundació i molt bon amic. Així vam poder  reflexionar sobre el moment actual i el futur de l’educació al nostre país.



Al cap d’uns dies i com a complement de l’exposició es va projectar el documental “Las Maestras de la República”, Premi Goya al millor documental 2014. A la pel·lícula es reflecteix com les mestres republicanes varen ser unes dones valentes i compromeses que participaren en la conquesta dels drets de les dones i en la modernització de l’educació basada en els principis de l’escola pública i democràtica.


El tercer acte va ser la presentació del llibre “Educacionari. Una invitació a pensar i sentir l’educació a través de seixanta conceptes” de Joan Manuel del Pozo, professor Universitari i  Conseller d’Educació de la Generalitat  en temps de Pasqual Maragall, entre altres càrrecs polítics. L’autor ens va delectar amb la seva visió de l’educació. Abans de la seva intervenció la Núria Aupí, cap de l’Àrea d’Educació de l’Ajuntament, i en Josep Mª Soler, president de la Fundació Pallach, van anar intercalant opinions i lectures sobre alguns dels seixanta conceptes, tot alternant-se  en la presentació, fent-la del tot original.